Alba Iulia – cealaltă capitală


5 noiembrie 2010. În sala de conferințe a Hotelului Medieval din Alba Iulia, avea loc lansarea oficială a logo-ului municipiului Alba Iulia. O echipă din cadrul Primăriei Alba Iulia, coordonată de Adrian Docea, strategic planner la Graffitti BBDO – una dintre cele mai mari agenţii de publicitate din lume – urma să prezinte pe lângă acel logo, sloganul și promisiunea pentru brand-ul turistic al oraşului. Trebuie să recunosc că am participat împins de curiozitate și, neavând prea multe cunoștințe despre ceea ce înseamna un logo sau un brand, eram chiar sceptic în legătură cu importanța acestui demers. Imediat însă, după ce Adrian Docea și-a început prezentarea, percepția mea a fost cu totul alta. A urmat o lecție deosebit de interesantă despre cum putem face ca Alba Iulia să devină o perlă a turismului cultural și istoric, și în același timp un brand economic, sau chiar brand politic.

Adrian Docea – despre brand:

  • un brand nu este un produs. Este 100 % percepție
  • un brand nu este în posesia celui ce l-a înregistrat. E ceea ce cred oamenii ca ești
  • un brand nu e un logo și nici publicitate
  • un brand nu prinde ușor rădăcini
  • un brand nu e un cost, ci o investiție; poate investiția cu cea mai mare rată potențială de profit
  • brandingul nu poate să rămână secundar
  • un brand nu se conduce singur; are un management (echipă, strategie, etc)
  • un brand nu se construiește unidimensional
  • un brand nu se construiește întotdeauna la fel
  • un brand nu e doar ceea ce cumperi; oamenii cumpără și experiența produsului

De ce branding pentru Alba:

  • valoarea pe piață a organizației crește
  • vizibilitate mai bună; design-ul bun e cea mai rapidă și mai ieftină metodă de diferențiere
  • un brand bine construit e mai profitabil
  • un brand sănătos e mai puțin afectat de crize
  • brandul nu ține pasul cu produsul
  • brandul e polița de asigurare a eficienței unei campanii
  • brandingul e o investiție pe termen lung

Acestea ar fi doar câteva idei extrase din prezentarea făcută de Adrian Docea. Evenimentul a reprezentat practic primul pas în promovarea strategică a oraşului şi totodată primul program coerent şi profesional de branding de oraş implementat până la data respectivă în România.

”Înainte de a construi o idee despre un brand, primul lucru şi cel mai onest este să spui ce te avantajează şi ce probleme ai ca oraş. La plusuri, Alba Iulia poate trece: cea mai mare cetate Vauban, conservată şi repusă în valoare, capitala spirituală a românilor, capitala celor două uniri, două catedrale foarte frumoase, o poziţie geografică foarte favorabilă pentru că avem cel puţin patru puncte de mare interes în jurul judeţului (N – Cluj, S – Sibiu, E – cetăţille săseşti, V – Apuseni); aici este un paradox: ei sunt şi competitorii şi prietenii Albei, pe partea de turism. Pentru că momentul în care un turist străin vizitează regiunea, vizitează trei, patru, cinci puncte turistice din regiune. Un alt avantaj sunt cele două aeroporturi aflate la mai puţin de 90 de minute distanţă. Alba Iulia este un orăşel liniştit de vacanţă pentru turişti, este bine legat feroviar şi rutier” spunea atunci Adrian Docea. Eu aș mai adăuga acum că la Alba Iulia se ține anual cel mai important Festival de muzică Folk din țară. Este vorba despre ”Ziua de Mâine”. De asemenea avem și alte evenimente care contribuie semnificativ la consolidarea brandului orașului Alba Iulia: Zilele Cetății Bastionare de tip Vauban Alba Carolina, Zilele Orașului Alba Iulia, Festivalul Dilema, Festivalul Internațional de Teatru, Noaptea Muzeelor și nu în ultimul rând Ziua Națională, 1 Decembrie, care nu trebuie să-și mute centrul de greutate la București.

Ce transmite logo-ul orașului Alba Iulia?
Identitatea vizuală, logo-ul, are ca element central o reprezentare stilizată a cetăţii, folosind o gamă cromatică naturală: roşu, oranj şi maro, gamă de culori regăsită în materialele de construcţie ale cetăţii. Cuvântul ”Alba” este mai puternic evidenţiat pentru că intenţia e de a folosi cetatea ca element turistic central nu doar pentru municipiu, ci pentru întreaga regiune turistică a Albei, cu scopul de a monopoliza interesul turistic pe o rază mai mare decât cea a oraşului însuşi.

Ce transmite sloganul?
“The Other Capital” (Cealaltă Capitală) este cel mai curajos slogan pentru că un oraş ca Alba Iulia îl poate folosi pentru a atrage atenţia. Se doreşte pe de-o parte captarea interesului romanilor asupra capitalei lor spirituale, iar pe de altă parte atragerea interesului străinilor faţă de un oraş care e mult mai mult decât pare, e “Cealaltă Capitală” a României.

Promisiunea brandului
“Welcome to the Largest Citadel in Romania” (Bine aţi venit în Cea Mai Mare Cetate din România”). Aceasta ar putea fi cea mai interesantă promisiune pe care o destinaţie turistică românească o poate face unui vizitator. Această promisiune va concura direct cu promisiunea de capitală culturală a Sibiului şi cea de capitală medievală a Sighişoarei, ambele parte a aceluiaşi circuit turistic care va include şi Albă Iulia, gazdă a “Celei Mai Mari Cetăţi din România”

Astfel s-a pus piatra de temelie pentru “Alba Iulia – brand turistic”. Am scris acest material, impulsionat fiind de articolul lui Dragoș Alexa, care a desemnat Alba Iulia, drept câștigătoare în competiția City Branding-urilor din România. Trebuie să recunosc că m-a uns la suflet cu fiecare cuvințel scris despre Cetatea Alba Carolina și îi mulțumesc pentru ceea ce a făcut. Consider că ceea ce a scris Dragoș Alexa trebuie ținut minte de cei care sunt preocupați de promovarea Alba Iuliei și a Cetății din inima ei. Sunt de părere că două ingrediente importante ale acestui succes sunt, pe de-o parte implicarea lui Adrian Docea – albaiulian – expert în ceea ce înseamnă branding, iar pe de altă parte, dragostea celor care chiar cred că Alba Iulia poate deveni o Mecca atât pentru români cât și pentru turiști din întreaga lume.

 


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *